Prima idee foarte importanta pe care toate am observat-o, a fost ca oamenii reactioneaza fata de tine corespunzator cu modul in care tu ii tratezi pe ei. Deci cu cat faci pe cineva sa se simta mai important atunci cand relationezi cu el, cu atat mai pozitiv va reactiona fata de voi.
Impresia generala a persoanelor din Book Club care au citit cartea a fost ca:
- Este rapid si usor de citit;
- Iti ofera exemple practice care pot fi aplicate atat in afaceri cat si in viata personala;
- Este o carte bine structurata ( are cate un rezumat la finele fiecarui capitol).
Ca sa faceti o persoana sa se simta importata cele mai bune solutii sunt:
- Sa ii faceti complimente sincere (aprecierea trebuie sa fie reala, altfel se va simti falsitatea cuvintelor)
- Sa ii ascultati activ fara sa intrerupeti interlocutorul;
- Multumiti oamenilor clar si raspicat, dar atentie daca nu sunteti sinceri limbajul corpului va va trada;
- Tine minte numele interlocutorului;
- Tine minte ca fiecare persoana este interesata in primul rand de propria persoana;
- Rosteste numele persoanei atunci cand faci un compliment;
- Mentionaeza CE iti place si DE CE iti place (Aspectele acestea fac diferenta intre compliment si linguseala)
Exercitiu: Incercati sa complimentati zilnic 3 persoane pentru comporament, infatisare sau bunuri si vedeti cum se schimba reactia celorlalti fata de voi;
In ultima vreme, s-a constatat faptul ca intrebarile sunt foarte importante. Ba chiar mai mult decat atat, se spune ca poti cunoaste un om dupa intrebarile pe care le pune si nu dupa raspunsurile pe care le da. Aceasta carte ne invata cum sa punem intrebari importante, care sa fie deschise ( sa ofere oportunitatea continuarii discutiei) si cum sa folosesti intrebari-punti urmate de tacerea din partea voastra pentru a oferi interlocutorului posibilitatea sa vorbeasca.
De asemenea, am constatat faptul ca expresia noastra faciala va fi retransmisa de interlocutor catre tine. De aceea ar fi bine sa ne dezvoltam limbajul corporal incercand sa zambim mai des. Pana la urma s-a dovedit ca zambetul si rasul sunt un medicament pentru organism si intaresc sistemul imunitar.
In ceea ce priveste criticile ar fi bine sa acceptam dreptul celorlati de a avea o opinie dar si faptul ca toti oamenii sunt supusi greselilor. Pentru a face mai usor de suportat o critica pe care urmeaza sa o transmiti, poti utiliza urmatoarele metode:
- Lauda-critica-lauda – metoda sandvici;
- Critica fapta si nu persoana;
- Critica se face in particular si nu de fata cu alte persoane;
- Incheie discutia pe un ton prietenos.
Daca vrei sa determini o persoana sa spuna DA atunci ii poti oferi optiunea intre doua „da”-uri astfel incat refuzul sa fie imposibil. EX: vrei sa ne vedem la 3 sau mai bine la 5?
Am convenit ca este de retinut atunci cand comunici cu un barbat ca:
- Trebuie sa ii comunici un singur lucru o data
- Trebuie sa ii lasi ragaz sa vorbeasca
- Sa ii oferi fapte si informatii.
Atunci cand comunici cu o femeie regulile sunt schimbate in totalitate:
- Participa la conversatie – femeile pot vorbi unele peste altele si subiecte multiple in acelasi timp;
- Schimba-ti expresia fetei atunci cand asculti;
- Ofera detalii personale si implica-te sentimental.
Pentru a determina oamenii sa retina maximul dintr-o prezentare de-a ta, este bine sa ii faci sa te asculte, sa le arati in scris ce ai vrut sa spui si sa obtii de la ei implicarea in discutie.
Limbajul corporal este foarte important de aceea atunci cand vrei sa iti creezi o imagine puternica, tine cont de aceste strategii castigatoare:
- Tine degetele lipite si mainile sub barbie – ca sa captezi atentia si sa oferi impresia de autoritate;
- Cand stai pe fotoliu tine coatele pe bratele lui astfel incat sa ai o pozitie de autoritate;
- Vorbeste in acelasi ritm cu interlocutorul tau – ritmul lui este cel in care el este capabil sa proceseze informatia;
- Nu sta cu bratele incrucisate, vei da impresia ca ai nevoie de un scut defensiv si mai mult decat atat vei retine doar 40% din ceea ce se discuta.
- Atinge usor cotul interlocutorului atunci cand faci cunostinta cu el sau cand discutati. (sunt 68% sanse sa fie mai cooperant decat in caz contrar)
Alte informatii interesante din carte:
- Cand sunteti prezentat unui cuplu, observati cine imita pe cine, ca sa descoperiti cine ia deciziile
- Cand o persoana minte, sau ascunde o informatie, isi atinge in mod repetat nasul si fata din cauza cresterii tensiunii arteriale.
Cartea prezinta si modalitatile de abordare a fricii, dar intr-un mod superficial care nu merita notat.
Concluzia cartii este ca de cand se nasc, oamenii sunt „bombardati” de conditonari si credinte limitative de catre cei din jurul lor. Acestea nu sunt facute cu scop negativ, ci doar sunt transmise asa cum si ei le-au perceput la randul lor. Aceasta carte ofera o serie de exemple, de idei, obiceiuri si atitudini pozitive care exersate cu o periodicitate mare ne pot ajuta sa inlocuim constrangerile noastre negative cu obiceiuri pozitive.


